Procés d’elaboració del Pla d’Acció
El disseny i l'elaboració del Pla d’Acció Local de l'Agenda Urbana de Sant Feliu segueix la metodologia de l’Agenda Urbana Espanyola, que proposa els objectius estratègics i les fases que han de regir el procés de formulació del Pla.
Quins són els objectius estratègics de l'Agenda Urbana Espanyola?
L’Agenda Urbana Espanyola, proposa 10 objectius/eixos estratègics per orientar el desenvolupament de les agendes urbanes locals. Tot i guiar-se inicialment per aquests objectius, l'Agenda Urbana de Sant Feliu i el seu Pla d'Acció tenen la seva pròpia estructura i idiosincràsia, aterrades a la realitat del municipi.
Objectius estratègics de l'Agenda Urbana Espanyola:
Quines són les fases del procés d’elaboració del Pla d’Acció de l’Agenda Urbana de Sant Feliu ?
El Pla d'Acció és el resultat d'un intens procés de treball dut a terme amb la participació i col·laboració dels principals agents de la ciutat; tant institucionals (nivell tècnic i polític) com no iinsittucionals (actors del territori i ciutadania. Les fases del procés d’elaboració del Pla d’Acció, que també es poden consultar en el cronograma de treball, són les que es relacionen a continuació:
- Fase 1 - diagnosi: aquesta fase es va iniciar al desembre de 2021 i va acabar al gener de 2022. L’objectiu era disposar d’un document de diagnosi que mostrés la realitat urbana de Sant Feliu, identificant les seves principals debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats. En aquest document també es recullen instruments estratègics previs que cal tenir en compte per al disseny del Pla d’Acció com són:
- El soterrament i la transformació urbana que s’hi vincula, entenent que caldrà projectar aquesta nova realitat dins del Pla d'Acció.
- El Pacte de Ciutat per fer front a les conseqüències de la Covid-19
- El Pla d’Actuació de Mandat 2019-2023 i altres plans sectorials i estratègies de ciutat.
- El document de diagnosi elaborat per Barcelona Regional on s’estableixen les bases per una Agenda Urbana de Sant Feliu.
- Fase 2 - formulació estratègica: aquesta fase es va iniciar al febrer de 2022 i va finalitzar a l'abril del mateix any. L’objectiu era formular propostes i projectes que tinguessin relació amb els objectius estratègics i els reptes identificats en la fase de diagnosi. El resultat va ser un document d’estratègies. En aquesta fase, va ser clau la participació de la ciutadania i els agents del territori.
- Fase 3 - pla d’acció: aquesta fase es va iniciar a l’abril de 2022 i s’executarà fins al juny del mateix any. L’objectiu és concretar les propostes recollides en la fase 2 i elaborar una fitxa de projecte per cada una d’elles. El resultat serà un document d’avantprojecte.
- Fase 4 - monitoratge i seguiment: un cop aprovat el Pla d’Acció al Ple de juliol de 2022, s’ha iniciat el seguiment i monitoratge de la seva implementació. En aquesta fase també es retrà comptes, de manera periòdica, del grau d’assoliment i l’estat de situació dels objectius establerts en el Pla d’Acció.
- Fase transversal - participació ciutadana i comunicació del procés: la participació tant dels equips tècnics de l’Ajuntament i dels membres del consistori, com de la ciutadania organitzada i no organitzada és un element clau del procés d’elaboració del Pla d’Acció de l’Agenda Urbana de Sant Feliu. És per aquest motiu que, en el marc de l’elaboració del Pla d’Acció, s'ha dut a terme un procés participatiu per incorporar la visió de la ciutat en la definició col·lectiva del futur urbà de Sant Feliu. En aquest procés s'han recollit un total de 272 propostes i s'ha involucrat als següents agents:
- Ciutadania en general: a través de la plataforma de participació de Sant Feliu i a través d'una sessió oberta.
- El Pacte de Ciutat com a fòrum aglutinador dels principals agents socials, polítics i econòmics de la ciutat.
- La comunitat innovadora de la ciutat.
- Associacions veïnals.
- A nivell informatiu, es duran a terme diferents tallers i xerrades amb el comerç, les empreses del municipi i els Consells de Barri.
- Equips tècnics municipals.
- Forces polítiques del consistori.