El Dia Europeu de la Mediació, que se celebra el 21 de gener, fa valdre any rere any els valors que la mediació aporta a la societat, com el diàleg, el respecte o la confiança. En l'àmbit de la mediació ciutadana es parteix de la consideració del conflicte com una oportunitat de creixement personal i social i de la noció que el conflicte és un aspecte inherent a la convivència.
El Servei de Mediació de Sant Feliu, al detall
El Servei Municipal de Mediació Ciutadana és un servei gratuït que actua com a sistema alternatiu per resoldre els conflictes de convivència que es poden generar entre veïns i veïnes, empreses o entitats en el dia a dia, i que es caracteritza per la intervenció de diferents persones expertes en la mediació. Els i les professionals que l'administració posa a disposició de la ciutadania, amb el suport de la Diputació de Barcelona, actuen de manera imparcial, ajudant a establir ponts de comunicació entre les parts implicades.
El servei es consolida enguany com una eina útil, amb dades que el posicionen com a instrument de la ciutadania. Va gestionar 76 casos durant l'any 2024 (la mitjana dels darrers quatre anys és de 77), 66 dels quals (63 de mitjana) van correspondre a noves sol·licituds de mediació, i va facilitar que 117 persones (144 de mitjana) participessin en la resolució dels conflictes dels quals formaven part.
En el darrer exercici la tipologia de casos més atesos, per cinquè any consecutiu, ha estat la dels conflictes veïnals relacionats amb les molèsties per sorolls. Entre les casuístiques més comunes també hi ha els conflictes associats amb obres, animals domèstics i dificultats de relació o comunicació.
Entre l'activitat del Servei de Mediació cal esmentar també la facilitació i la dinamització de fins a 15 cercles de diàleg en els centres educatius de Sant Feliu amb el triple objectiu de facilitar la cohesió de grup, crear comunitat i resoldre qüestions de baixa intensitat. A més, s'ha fet formació i suport als serveis de mediació entre iguals a diversos centres educatius de la ciutat.
Qualsevol persona física o jurídica, empadronada, resident o radicada a Sant Feliu de Llobregat pot sol·licitar una mediació a través de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (a la planta baixa de l'Ajuntament), o per via telemàtica mitjançant aquest tràmit.
El Servei de Mediació Ciutadana atén, sempre amb cita prèvia, dilluns, dimarts i dimecres, de 9 a 14 h, i els dilluns i dimecres, de 15 a 19 h, a l'edifici de Can Ricart (plaça de Lluís Companys, 1) per mediar en qualsevol d'aquests conflictes:
- Conflictes veïnals
- Conflictes de l'espai públic
- Conflictes en l'àmbit educatiu
- Conflictes vinculats amb activitats econòmiques
- Conflictes familiars
Comunicar i sensibilitzar per garantir la convivència
El treball del servei va més enllà de facilitar espais, tant físics com virtuals, perquè la ciutadania resolgui els seus conflictes de forma assistida pel personal tècnic de mediació i convivència. Una part important de la seva feina se centra en les tasques de divulgació d'una cultura de pau i de comunicació no violenta de forma transversal a tot Sant Feliu. Aquesta tasca de sensibilització complementa l'aposta de l'Ajuntament per treballar per una ciutat on la convivència i la cohesió social esdevenen punts claus del benestar de la ciutadania.