El Pla Local d’Habitatge 2025-2031, es redacta en el marc de les competències que la Constitució,l’Estatut de Catalunya i la legislació de règim local atorguen als ajuntaments per dissenyar i desenvolupar polítiques d’habitatge. El present document es formula en acabar-se el període de vigència del Pla Local d’Habitatge 2017-2022.
El Pla Local d'Habitatge (PLH) té una doble funció essencial per a la gestió municipal de l’habitatge. En primer lloc, és l’eina de planificació i programació de les polítiques d’habitatge que correspon desplegar a l’Ajuntament, dins de les seves competències. Això implica la definició d’estratègies i accions concretes que aborden les necessitats d’habitatge local i que promouen un desenvolupament urbanístic adequat a les característiques del municipi. En segon lloc, el PLH permet concertar aquestes polítiques amb la Generalitat de Catalunya, i, en alguns casos, amb altres administracions o entitats. Aquesta col·laboració amplia el potencial d’implementació de les mesures proposades. El contingut del PLH es divideix en tres parts fonamentals.
La primera part o part A està dedicada a l’Anàlisi i diagnosi de l’habitatge a Sant Feliu de Llobregat, abordant elements clau com el model territorial i el seu impacte en l’habitatge, les necessitats específiques de la població, l’estat i ús del parc d’habitatges, i el planejament urbanístic i el potencial de sòl residencial. S’estructura en 2 capítols, l’anàlisi o estat de la qüestió en tot allò referent a l’estat i ús dels habitatges al municipi, i la diagnosi, més enfocada a tractar directament les problemàtiques socials urgents.
La segona part del PLH o part B, defineix el Pla d’acció, objectius, estratègies i accions. Aquesta part està organitzada en tres nivells que inclouen aspectes polítics i estratègics, els objectius generals de la política d’habitatge municipal, així com les estratègies i les accions concretes per assolir-los. Es concreta en una proposta de programes i actuacions amb un calendari i una previsió de despesa, amb mecanismes per a la supervisió i l’avaluació contínua.
La tercera part o part C, conté una Avaluació economicofinancera de les actuacions, amb la previsió de despesa, l’origen dels fons que es destinaran i el calendari en el que es preveu efectuar-la.