Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
02/06/2025 15:21:52

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

L'Ajuntament
Elaboració de normativa

L'Ajuntament - Elaboració de normativa

Formulari principal

Pla Local d'Habitatge 2025-2031

El Pla Local d’Habitatge 2025-2031, es redacta en el marc de les competències que la Constitució,l’Estatut de Catalunya i la legislació de règim local atorguen als ajuntaments per dissenyar i  desenvolupar polítiques d’habitatge. El present document es formula en acabar-se el període de vigència del Pla Local d’Habitatge 2017-2022.

El Pla Local d'Habitatge (PLH) té una doble funció essencial per a la gestió municipal de l’habitatge. En primer lloc, és l’eina de planificació i programació de les polítiques d’habitatge que correspon desplegar a l’Ajuntament, dins de les seves competències. Això implica la definició d’estratègies i accions concretes que aborden les necessitats d’habitatge local i que promouen un desenvolupament urbanístic adequat a les característiques del municipi. En segon lloc, el PLH permet concertar aquestes polítiques amb la Generalitat de Catalunya, i, en alguns casos, amb altres administracions o entitats. Aquesta col·laboració amplia el potencial d’implementació de les mesures proposades. El contingut del PLH es divideix en tres parts fonamentals.

La primera part o part A està dedicada a l’Anàlisi i diagnosi de l’habitatge a Sant Feliu de Llobregat, abordant elements clau com el model territorial i el seu impacte en l’habitatge, les necessitats específiques de la població, l’estat i ús del parc d’habitatges, i el planejament urbanístic i el potencial de sòl residencial. S’estructura en 2 capítols, l’anàlisi o estat de la qüestió en tot allò referent a l’estat i ús dels habitatges al municipi, i la diagnosi, més enfocada a tractar directament les problemàtiques socials urgents.

La segona part del PLH o part B, defineix el Pla d’acció, objectius, estratègies i accions. Aquesta part està organitzada en tres nivells que inclouen aspectes polítics i estratègics, els objectius generals de la política d’habitatge municipal, així com les estratègies i les accions concretes per assolir-los. Es concreta en una proposta de programes i actuacions amb un calendari i una previsió de despesa, amb mecanismes per a la supervisió i l’avaluació contínua.

La tercera part o part C, conté una  Avaluació economicofinancera de les actuacions, amb la previsió de despesa, l’origen dels fons que es destinaran i el calendari en el que es preveu efectuar-la.

Problemes que es pretenen solucionar

L’habitatge constitueix un bé de primera necessitat, al qual les llars han de destinar, en termes generals, una part rellevant dels seus ingressos. No obstant això, el mercat residencial actual es caracteritza per una combinació de factors que n’eleven de manera sostinguda els costos d’accés, generant dificultats creixents per a una part important de la població. Entre aquests factors, cal destacar:

  • l’augment constant de la demanda residencial, especialment en grans ciutats i àrees metropolitanes;
  • el cost elevat de producció del nou habitatge, intensificat pel preu del sòl, sovint subjecte a dinàmiques especulatives;
  • i la presència limitada d’habitatge protegit dins l’oferta global, que restringeix les opcions accessibles per a les llars amb rendes mitjanes i baixes.

Aquestes tensions s’han vist agreujades en el context socioeconòmic actual, marcat per una crisi inflacionista durant el període postpandèmic. Aquesta conjuntura ha tingut un impacte transversal en tots els sectors econòmics, però ha afectat de manera especialment severa el sector residencial, amb un increment sostingut tant dels preus de compra com dels lloguers, molt per sobre de l’evolució dels ingressos de les llars.

A aquesta situació cal afegir l’increment dels costos associats als subministraments bàsics (aigua, electricitat i gas), fet que contribueix a l’augment del risc de pobresa energètica, especialment entre els col·lectius més vulnerables. 

Així, un nombre creixent de llars es veu actualment amb greus dificultats per afrontar les despeses vinculades a l’habitatge, tant en termes d’accés com de manteniment. Aquest desequilibri es tradueix en un increment del nombre de desnonaments i de situacions d’infrahabitatge i sobreocupació derivades del lloguer d’habitacions o de l’ús com a habitatge de immobles inadequats o no destinats a aquest fi, configurant un escenari d’emergència habitacional que requereix una actuació pública decidida i immediata.

En aquest marc, la iniciativa que es proposa s’emmarca en la voluntat de donar resposta a aquesta problemàtica complexa, abordant les causes estructurals que limiten l’accés a l’habitatge i garantint el dret a un habitatge digne, assequible i adequat com a pilar fonamental de la cohesió social i del benestar col·lectiu.

Objectius de la norma

Els quatre objectius en els que s’estructuren les accions proposades són:

  • A. Proporcionar suport a la ciutadania en matèria d'habitatge.
  • B. Incrementar el parc públic d’habitatge de protecció i dotacional.
  • C. Promoure la rehabilitació i adequació dels habitatges existents.
  • D. Gestió i organització de les polítiques d’habitatge.

Calendari d'elaboració

  • Final de la publicació: un mínim de 30 dies naturals en aprovar-se pel Ple Municipal.
  • Termini d'aportacions: durant un mes a l'adreça de correu electrònic territori@santfeliu.cat
Salta a la part superior