Seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Inici
Mostrar panell d'identificació
Mostrar cercador global

Ordenança fiscal número 10 

Taxes per serveis urbanístics

Article 1r. Naturalesa de l'exacció

D’acord amb el que estableix l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles del 15 al 22 del Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i l’article 187 del Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprovà el Text Refós de la Llei d’Urbanisme de Catalunya (TRLU), aquest Ajuntament estableix la taxa per l’activitat administrativa originada per la concessió o denegació de llicències urbanístiques i per la comprovació d’activitats comunicades en matèria d’urbanisme, que es regirà per aquesta Ordenança fiscal.

Article 2n. Fet imposable

  1. El fet imposable de la taxa el constitueix:
    1. L’activitat municipal, tècnica, administrativa i, de comprovació necessària per determinar si procedeix concedir o denegar la llicència urbanística sol·licitada, per al seu compliment o si l’activitat comunicada realitzada, o que es pretengui realitzar, s’ajusta a les determinacions de la normativa urbanística, el planejament urbanístic i les ordenances municipals, conforme el que preveuen els articles 84, 84 bis i 84 ter de la Llei 7/1985, de 2 d’abril reguladores de les Bases del règim local i l’article 187 del Text Refós de la Llei d’Urbanisme de Catalunya (TRLU). 

    2. La prestació dels serveis de gestió i planejament urbanístic a instància de particular.
  2. No estaran subjectes a aquestes taxes les obres en règim d’assabentat d’obres mínimes, recollides en l'annex I "tipologies d’actuació en règim" de l'Ordenança Fiscal núm. 5 "Impost sobre construccions, instal·lacions i obres".
  3. No estaran subjectes a aquesta taxa, les comunicacions prèvia d’obres amb els objectes següents:
    1. Les obres de reparació/rehabilitació puntual de façanes, cobertes (incloent terrats i teulades) que es realitzin en edificis ja construïts i sempre que la seva destinació no sigui industrial o comercial.
    2. Les obres lligades directament a la instal·lació de qualsevol tipus d'energies renovables, sempre i quan no sigui d’obligat compliment la seva instal·lació d’acord amb l’article 1 de l’Ordenança municipal reguladora de la incorporació de sistemes de captació d'energia tèrmica als edificis ubicats en el terme municipal de Sant Feliu de Llobregat, CTE i Decret d’Ecoeficiència. És obligada liquidació de les taxes: "Obra de nova construcció, canvi d’ús de la totalitat de l’edifici, rehabilitació de grau mitjà o alt, obres de rehabilitació en les que ja va ser obligada la seva instal·lació, i la resta de casos d’acord amb l’article 1r. de l’Ordenança."
    3. Les obres que millorin les condicions d’accessibilitat interior d’un edifici, sempre i quan aquestes millores no siguin d’obligada adaptabilitat a la normativa reguladora i s’ajusti al màxim de les possibilitats físiques existents de l’immoble, per al compliment del Decret 135/95 (codi accessibilitat) i CTE (Codi tècnic d’edificació DB-SUA). Queden incloses també les actuacions puntuals per instal·lar salva escales. 
    4. Les obres de supressió, modificació, o reforma de guals per tal d’adaptar-los als requeriments de noves Ordenances municipals

Article 3r. Obligació de contribuir

  1. La taxa s’acredita i neix l’obligació de contribuir quan s’iniciï l’activitat municipal que constitueix el fet imposable. A aquestes efectes, hom entendrà iniciada aquesta activitat en la data de presentació de la sol·licitud de llicència urbanística o comunicació prèvia corresponent, si el subjecte passiu la formulava expressament.
  2. Quan les obres s’hagin iniciat o executat sense haver obtingut la llicència o sol.licitat la comunicació prèvia corresponent, la taxa s’acreditarà quan s’iniciï efectivament l’activitat municipal que porti a determinar si l’obra en qüestió és autoritzable o no, independentment de l’inici de l’expedient administratiu que pugui instruir-se per a l’autorització d’aquestes obres o la seva demolició, en el cas que no fossin autoritzables.
  3. La obligació de contribuir, una vegada nascuda aquesta, no es veu afectada, en cap manera, per la denegació de la llicència sol·licitada o per la concessió d’aquesta condicionada a la modificació del projecte presentat, ni per la caducitat i/o renúncia, de la sol·licitud o llicència.

Article 4t. Subjecte passiu

  1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària15, que siguin propietaris o posseïdors o, si s’escau, arrendataris dels immobles en què es realitzin les construccions o instal·lacions, o s’executin les obres.
  2. En tot cas tindran la condició de substituts del contribuent els constructors i els contractistes de les obres.

15 art.35.4 de la Llei 58/2003 de 17 de desembre, General Tributària

Article 5è. Responsables

  1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 38.1 i 39 de la Llei General Tributària16.
  2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsit i amb l'abast que assenyala l'article 40 de la Llei General Tributària17.

16 Art. 42 de la Llei 58/2003 de 17 de desembre, General Tributaria / 17 Art. 43 de la Llei 58/2003 de 17 de desembre, General Tributaria

Article 6è. Exempcions i bonificacions

  1. Restaran exempts del pagament de la taxa, sense perjudici de l'obligació de sol·licitar i d'obtenir la llicència corresponent: l'Estat, la Generalitat de Catalunya, la Diputació Provincial de Barcelona i la Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, amb motiu dels actes relacionats amb els serveis públics.
  2. Es concedirà una bonificació entre el 50 i el 100 per cent de la quota de la taxa per serveis urbanístics a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històriques, artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin aquesta declaració. Aquesta correspondrà al Ple de la corporació i s’acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres. Dins de les circumstàncies culturals i històriques s’engloben les construccions, instal·lacions i obres realitzades en edificis inclosos en algun tipus de protecció de l’article 5 de les normes urbanístiques del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg de Sant Feliu de Llobregat. (Protecció de tipus A, B, C, D, E, F i M ), per totes aquelles obres destinades al manteniment i conservació pels motius de protecció i catàleg.
  3. Es concedirà una bonificació del 50% de la quota de la taxa per serveis urbanístics, en l’àmbit de la zones del parc agrari del Baix Llobregat i del Parc Natural de Collserola qualificades urbanísticament d’agrícola i forestal respectivament, en els casos que la sol·licitud de llicència no inclogui cap tipus d’obra i l’actuació es limiti a l’arranjament de parcel·les (neteja, explanació, aportació o extracció de terres) sempre destinat a la millora del medi agrícola i rural. El projecte ha de justificar fefaentment l’actuació d’acord amb les previsions del planejament vigent, per la qual cosa l’interessat haurà d’incloure en el projecte de sol·licitud de llicència la documentació necessària per l’actuació prevista i la seva valoració.

Article 7è. Base imposable

  1. Constitueix la base imposable de la taxa:
    1. El cost real i efectiu de l’obra, quan siguin moviments de terres, obres de nova planta, obres menors no contemplades en l’apartat 2 de l’article 2n, i actes subjectes no inclosos en els següents apartats. A aquest efecte s’entén com a cost real i efectiu el cost de l'execució material d'aquesta, per la liquidació provisional s' aplicarà el tipus de gravamen sobre el Pressupost de Referència (Pr), i aquest s'obtindrà d'acord amb el "Manual per a l'obtenció simplificada de pressupostos d'execució material" del COAC.
    2. El cost real i efectiu de l’habitatge, local o instal.lació, quan es tracti de la primera utilització dels edificis i de la modificació del seu ús.
    3. El valor cadastral del sòl i de les construccions determinades als efectes de l’impost sobre Bens Immobles, quan es tracti de parcel.lacions urbanes (inclòs la constitució d’un règim de propietat horitzontal o bé d’un complex immobiliari privat o la seva modificació quan comporti un increment del nombre d’habitatges o establiments, les operacions que tinguin per objecte constituir més elements susceptibles d’aprofitament independent dels s’hagin fet constar en una declaració d’obra nova precedent).
    4. En els serveis de gestió i planejament urbanística a instància de particular, s’aplicaran les Tarifes que figuren en l’annex de tarifes d’aquesta ordenança.

Article 8è. Tarifa

  1. Constitueix la tarifa de la base imposable de la taxa:
    1. El 2,50 % sobre la base imposable, en el supòsit 1.a de l’article anterior, amb un mínim de 100,00€.

    • A les obres iniciades sense la concessió de la corresponent llicència se’ls aplicarà un increment sobre la quota resultant d’un 75%.

    • Quan durant les obres de rasa de companyies de serveis a la via pública es sobrepassi, de forma significativa, la longitud màxima de tram d’obra establerta en la llicència-autorització corresponent, s’aplicarà un increment sobre la liquidació de la quota resultant d’un 75%.

  2. El 0,1 %, en el supòsit b. de l’article anterior (casos de primera ocupació).

  3. L’1 % en el supòsit c. de l’article anterior (casos de parcel·lacions).
    • A les obres iniciades sense la concessió de la corresponent llicència se’ls aplicarà un increment sobre la quota resultant d’un 50%.
    • Quan durant les obres de rasa de companyies de serveis a la via pública es sobrepassi, de forma significativa, la longitud màxima de tram d’obra establerta en la llicència-autorització corresponent, s’aplicarà un increment sobre la liquidació de la quota resultant d’un 50%.

Article 9è. Gestió de les taxes

El dipòsit de la taxa a que es refereix l’article 3.1 d’aquest ordenança s’haurà de constituir en el moment de sol.licitar la llicència o realitzar la comunicació prèvia.

Article 10è. Liquidació i ingrés

S’exigirà en règim d’autoliquidació sobre la base declarada pel sol·licitant. Una vegada formulada la sol·licitud de llicència o la corresponent comunicació prèvia, si es modifiqués o ampliés el projecte, caldrà notificar-ho a l’administració municipal tot adjuntant el nou pressupost o el reformat i, si s’escau, plànols i memòries de la modificació o ampliació. L’Ajuntament podrà comprovar el cost real efectiu de les obres i en funció del resultat d’aquesta comprovació es practicarà la liquidació que s’escaigui, deduint, si és procedent, el que es va ingressar en l’autoliquidació.

Article 11è. Desistiment

En cas de desistiment de la llicència, abans que es concedeixi es liquidarà el 50% dels drets corresponents, sempre que l’activitat municipal s’hagués iniciat efectivament.

Article 12è. Pròrroga

En els supòsits de rehabilitació o pròrroga de la llicència urbanística o comunicació prèvia d’obra, es liquidarà sobre els primers drets de la forma següent:

  • Quan no s'hagi començat l'obra: 80%
  • Quan l'estructura no estigui acabada: 60%
  • Quan es realitzin treballs interiors: 40%
  • Quan es realitzin treballs d'acabat: 20%

Article 13è. Infraccions i sancions

Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació amb la taxa reguladora en aquesta ordenança, resultin procedents, s’aplicarà les normes continguda en la Llei general tributaria

Article 14è. Disposició final

Aquesta ordenança fou aprovada pel Ple municipal en sessió celebrada, el dia 11 de desembre de 1989, i publicada en el BOP núm. 312, de data 30 de desembre, i començà a regir el dia primer de gener de 1990 i, continuarà vigent mentre no s'acordi la seva derogació.

Modificació parcial de l'Ordenança / de l'annex de tarifes
Data de l'acordPublicació definitiva en el BOPData del BOPEntrada en vigor de la modificació
28/11/199131128/12/19911/1/1992
29/9/1994313, annex XIII31/12/19941/1/1995
26/9/199628223/11/19961/1/1997
25/9/199730117/12/19971/1/1998
8/10/199829510/12/19981/1/1999
30/9/199928023/11/19991/1/2000
17/10/200030521/12/20001/1/2001
25/10/200130724/12/20011/1/2002
27/3/20038711/4/200329/5/2003
14/10/200330724/12/20031/1/2004
2/11/200431128/12/20041/1/2005
25/10/200530421/12/20051/1/2006
28/10/200831431/12/20081/1/2009
27/10/200930623/12/20091/1/2010
26/10/2010-30/12/20101/1/2011
27/10/2011-27/12/20111/1/2012
25/10/2012-31/12/20121/1/2013
31/10/2013-31/12/20131/1/2014
29/10/2015-31/12/20151/1/2016
27/10/2016-29/12/20161/1/2017
30/10/2017-29/12/20171/1/2018
30/10/2018-31/12/20181/1/2019
29/10/2019-30/12/20191/1/2020
03/11/2020-30/12/20201/1/2021
27/10/2022-20/12/20221/1/2022
26/10/2023-19/12/20231/1/2024

Annex de tarifes

Planejament a instància de particulars

  1. Tramitació i aprovació dels següents expedients promoguts per particulars:
    1. Aprovació projecte normalització de finques, regularització i parcel·lació.
      • Per unitat registral amb un mínim de 335,00 euros: 224,90 €
    2. Senyalització d’alineacions i rasants.
      • Sobre el terreny:
        • Una direcció: 318,40 €
        • Per cadascuna de les altres: 86,55 €
      • Sobre un plànol:
        • Una direcció: 48,70 €
        • Per cadascuna de les altres: 14,45 €